Saturday, September 14

taklimat kpt putrajaya

assalamualaikum

last thurs i went to one taklimat at kpt putrajaya. well there are so many people.. waa ramai gila x tipoooo..
yelah satu mesir kot datang situ. with parents lagi. x kan la dorg x fikir langsung en.

ohh ye.. mmg tak jaga ikhtilat dah time tu. laki perempuan mmg bercampur. haha lupa this is malaysia lah! bukan egypt. hehe

jumpe ramai gila org okayyy. serius.. tak sangka pon ada jugak. sbb tak semua org alim. well mesir is not really an islamic country.

dah mcm reunion pon ada jugak. yela jumpe ramai kwn dari sume university. tu pon ada yg jumpe tp buat taktaw. sbb dah penat nk jmpe kwn. haha bole eh cmtu?

alhamdulillah la dpt sedikit info pasal nk sambung belajar mesir or just cont here.
ya allah i need to istikharah seriusly.
here are some of the info that we got.











Malaysian Medical Council (MMC):
  • 1. MMC menggalakkan pelajar tahun klinikal untuk meneruskan pengajian di Mesir .
  • 2. Membincangkan tentang pengajian di Mesir  yang mana kurikulumnya bersifat konvensional, manakala sistem di Malaysia pula sentiasa diperbaharui dan bersifat kontemporari.
  • 3. Sepatutnya, tiada pemindahan kredit bagi tahun klinikal kepada tahun klinikal. Namun bagi pelajar Mesir, pemindahan kredit bagi tahun klinikal adalah dibenarkan untuk TAHUN INI SAHAJA.
  • 4. Tidak semua kolej/ universiti di Malaysia menerima pemindahan kredit ini. Jadi, PENTING untuk memastikan bahawa kolej/ universiti yang pelajar mohon menerima pemindahan kredit tersebut.
  • 5. Prosedur untuk menyambung di Malaysia:
    • I. Pelajar boleh mohon terus ke kolej/universiti yang pelajar inginkan dengan menghantar keputusan SPM/ STPM/ matrikulasi.
    • II. Universiti akan menghantar surat kepada pelajar sebagai tanda menerima permohonan tersebut.
    • III. Pihak kolej/ universiti akan serahkan permohonan tersebut kepada MMC untuk menyeratakan (mapping) bagi menentukan tahun pengajian di kolej/ universiti di Malaysia dan salinan permohonan tersebut akan diberikan kepada pelajar.

0 comments: